Eirik Sæterøy deltar i X-Games

Eirik Sæterøy har kvalifisert seg for X-Games!

2017-01-20

Link til artikkel:

«1440 safety grab» anses som et av de aller vanskeligste triksene å ta i Big Air, og da juniorlandslagsutøveren fra Drammen sørget for et perfekt hopp av dette slaget etterfulgt av en like perfekt landing, var grunnlaget for seier under norgescupen i fristil i Dombås sist lørdag lagt.

– Jeg var ekstremt lettet. Jeg hadde falt i runden før, så jeg følte presset på at jeg måtte lande bra for å i det hele tatt ha en sjanse til å vinne, forteller Eirik V. Sæterøy til DRM24 om forrige helgs nervepirrende konkurranse.

Med seier i Dombås har Sæterøy dermed sikret seg wildcard-passet og kan stille til start i Big Air-konkurransen under den gjeve X Games Norway i Hafjell i mars.

Lære flere triks

For at han skal klare å måle krefter med de store stjernene, blir det mye øving i tiden som kommer.

– Jeg har noen triks, men de er noe svake for å kunne yppe med de aller beste gutta. Jeg må trene godt og så får jeg se om jeg kan få lært meg noe bedre før X Games i mars. Planene framover er å kjøre så mye ski som mulig, sier ski-esset fra Aron skiklubb.

Til søndag bærer det av sted til Italia for å kjøre verdenscup. I starten av februar går reisen videre til Canada.

– Utenom det blir jeg nok værende i Norge for å kjøre ski der det er best forhold, forteller han, som tidligere denne sesongen tok tredjeplassen under verdenscupen i Big Air i Milano.